July 6, 2022

De helm – Alles over keuringen en wettelijk eisen

By admin

Ben jij de trotse eigenaar van een motor? Dan weet je dat de helm je beste vriend is. Het geeft jou de nodige bescherming tijdens het rijden. Het is dan ook logisch dat het aan allerlei eisen en keuringen moet voldoen. Op die manier ben jij optimaal beschermd. Maar weet jij eigenlijk wel waar ze aan moeten voldoen? Dat leggen we je graag uit! 

E-nummer

Het bestaat uit de letter E en wordt gevolgd door een cijfer. Dit cijfer staat gelijk aan het landnummer waarin de keuring van de helm heeft plaatsgevonden. Het laat dus zien waar het getest is. Dit betekent overigens niet dat je het ook alleen in het betreffende land mag dragen; dit kun je namelijk overal doen. Ook geeft het geen indicatie over de kwaliteit, herkomst of gewenste markt van het product. Hieronder kun je wat E-nummers vinden:

  • E1 = Duitsland
  • E2 = Frankrijk
  • E3 = Italië
  • E4 = Nederland
  • E5 = Zweden

In Nederland worden motorhelmen goedgekeurd door TNO in Delft.

ECE-nummer van je helm

ECE staat voor Economic Commission for Europe en gaat over de verschillende richtlijnen waar Europese landen aan moeten voldoen. Een van deze richtlijnen is de ECE 22.02: de minimumeisen waar een motor- of scooterhelm aan moet voldoen. Deze richtlijn is in 1982 opgesteld en bepaalt het minimale veiligheidsniveau van helmen die in Europa worden verkocht. Inmiddels zitten we al bij de vijfde versie van deze richtlijn, namelijk ECE 22.05. Deze richtlijnen moeten namelijk om de zoveel tijd worden aangepast. Heb jij bijvoorbeeld eentje met de ECE 22.04 norm? Dan heb jij een model die voldoet aan de richtlijnen van de vierde versie (gehanteerd tot halverwege 2003). Bij het ECE-nummer vind je ook altijd de letters J, N of NP. De J staat op jethelmen vermeld, de P op exemplaren met kinstuk en de NP op modellen zonder kinstuk.

Maar hoe wordt een helm dan precies getest? In Nederland worden ze onder andere getest op schokabsorptie en stevigheid. Bij het eerste onderdeel wordt de helm vanaf een bepaalde hoogte op een bol aambeeld losgelaten. Bij het tweede onderdeel worden de vervormingen gemeten die ontstaan door een bepaalde druk op het kinstuk en de zijkant. Ook worden ze gecontroleerd op slijtage en opening van het vizier. Wat betreft slijtvastheid wordt er met een bepaalde kracht granulaat op het vizier gestort, terwijl het vizier op een roterende schijf ligt. Bij de opening controleren ze de grootte van je zichthoek. Tot slot wordt het getest op roll-of. Hierbij wordt de achterkant van de helm omhoog getrokken waarna er wordt gemeten hoe ver het naar voren is gekanteld. 

Goed om te weten!

Vandaag de dag mag je alleen een helm kopen met de norm ECE 22.05. Deze versie mag ook nog alleen maar in de winkels aangeboden worden. Maar mag  je modellen met een van de voorgaande versies nog wel gebruiken? Bijvoorbeeld de ECE 22.04? Ja, deze mag je alsnog dragen. Wel wordt het aangeraden om het om de 3 tot 8 jaar te vervangen (afhankelijk van het type).